hop hop van noord naar zuid thailand - Reisverslag uit Katav-Ivanovsk, Rusland van Mirjam Marlou - WaarBenJij.nu hop hop van noord naar zuid thailand - Reisverslag uit Katav-Ivanovsk, Rusland van Mirjam Marlou - WaarBenJij.nu

hop hop van noord naar zuid thailand

Door: marlou

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 Maart 2013 | Rusland, Katav-Ivanovsk

Toch best moeilijk om een blog bij te houden tijdens het reizen. 2weken terug mijn laatste berichtje. Toen nog in de trein richting het noorden van thailand. Nu alweer richting maleisie, dit keer met een minivan. Iets minder nadenken over welke bus,waar vandaan, maar of het nou ook fijner is? Nee, je word in een 14persoonsbusje gedrukt, moet er vaak uit,wisselen van busje en de chauffeurs zijn erg chagarijnig.

Twee weken terug dus impulsief naar het noorden gegaan, chiang mai. Niet een topstad, maar wel een heel leuk guesthouse. Sliep in een dorm (gedeelde kamer) met 8personen, met een leuke plek buiten waar iedereen savonds een biertje deed. Super leuke mensen ontmoet, na een dagje ging iedereen richting pai,het backpackeroord. Met 3meiden in de bus de bergen in. Super mooie omgeving,bergen,jungle,riviertjes. In een bungalow aan het water hadden we het paradijsje gevonden. Yogales gevolgd bij een 67jarige thaise vrouw die alle posities nog met gemak kon uitvoeren, wat toch laat zien dat het goed voor je lichaam is,respect. Met mountainbikes door de omgeving,watervallen gezien,een valei en in de hotsprings gelegen (met water van 37gr of meer. Mearle, meisje uit estland, was al 3maanden aan het reizen,maar had nog niet op een olifant gereden. De grote beesten liepen rond voor de toeristen en zagen er goed verzorgd uit. Dus we gingen voor een ritje,uurtje richting de rivier, hij had alleen geen haast, sjokte over de weg en wij wilden nog allemaal andere dingen zien. Na 20min eindelijk bij de rivier aangekomen, moest het zielige beest van zijn baas in het water met ons erop. Maar hij wilde zelf niet, dus hij werd geprikt met een pin, we schaamden ons heel erg dat wij dit veroorzaakt hadden,het zielige beest! Duidelijk gemaakt aan de baas dat we er wel klaar mee waren en terug wilden. Niet voor herhaling vatbaar dus,super zielig.
Maerle had er een gewoonte van gemaakt om van elk land dat ze bezocht een boek te lezen. Nu het levensverhaal van een thaismeisje dat geboren was op het thaise platteland en haar verhaal vertelde, dat ze op 13jarige leeftijd naar de stad werd gestuurd om geld voor haar ouders te verdienen. Waar ze in de prostitutie terecht kwam. Haar ouders wilden dat ze elke maand geld stuurde,om zelf dure dingen te kunnen kopen en waren zo naief om niet te willen weten hoe ze het geld verdiende. Een super interessant boek,dat laat zien hoe de thaise prostitutie zo groot is geworden. Wat nu ook nog heel goed te zien is. Veel thaise vrouwen lopen ook met een veel te oude,lelijke westerse man en zien er totaal niet gelukkig uit. Het gebeurd nu dus nogsteeds heel veel. Wat ben ik toch blij dat ik in nederland geboren ben!!

Na een aantal dagen pai was ik toe aan het strand, dus 32u in de bus (25euro). Veel geslapen en gelezen, maar na de reis was ik dan wel in phuket, niet mijn eerste keus om heen te gaan,maar wel de maKkelijkste voor de bus. Super toeristisch, wat vooral ook te merken was aan alle prijzen,het dubbele van wat je in ht noorden betaalde. Wel weer een super leuk hostel gevonden, super schoon en met aerco. Met een brits meisje een aantal dagen opgetrokken. Zelf een scooter gehuurd en opzoek gegaan naar surfplekken,helaas is het me niet gegund en was het niet het surfseizoen. Wel een fransman ontmoet die een bedrijfje had in thailand en wel kon regelen dat ik kon suppen. Voor de helft van de prijs meer dan een uur over de golfen gepaddeld,zo is vrienden maken toch wel voordelig!
Het britse meisje wilde de volgende dag ook wel naar het strand,maar ze was een beetje een prinsesje en wijgerde om op de scooter te gaan,dus maar met de bus. Op het strand waar we nu heen gingen waande je je in loret de mar,allemaal witte mensen. Toevallig toch een plek gevonden om te surfen,er was een waveboardbaan. Een heuveltje waar water omhoog werd gespoten.zodat je golven had om op te surfen. Veel moeilijker dan het lijkt, je bent gewend om je lichaamsgewicht zo te plaatsen om omlaag te gaan,maar nu moest je eerst omhoog om wat te kunnen surfen. De allerlaatste keer had ik het eindelijk door en stond ik lekker te surfen,helaas was toen het uur over. Toen we daarna terug wilden naar ons hostel was het te laat voor de stadsbus. Dus waren we gedwongen om met de taxi te gaan. Belachelijke prijzen die ze je dan laten betalen. 12euro voor een half uurtje,voor dat zelfde geld was ik de dag ervoor 12u in de bus geweest. Waardoor ik phuket wel zat was.

Dag erna dus de boot genomen naar ko phi phi, het eiland het meest dichtbij.bekend als party eiland. Ook hier alleen maar westerse mensen,prijzen weer 2x zoveel als normaal,en savonds feesten overal. Leuk voor een dagje. Volgende eiland ko lanta, was het eiland waar ik eigenlijk als eerste heen wilde. Had van een jongen in chiang mai gehoord dat het een erg mooi en relaxed eiland was. Van hem ook de naam van het guesthouse gekregen waar hij had gezeten. Van de boot opzoek naar dit guesthouse,clayzy house. Helaas wist geen enkel informatie punt of taxi waar het zat,dus noodgedwongen naar een ander gegaan toen het donker werd. Volgende morgen meteen naar het clayzy house opzoek, en gevonden. Het was het zoeken wel waard,super leuke plek die me deed denken aan de sfeer van het surfkamp in mimizan. 2grote boomhutten waar de dorms en slaapkamers in waren. Slapen dus practisch in de buitenlucht,heel gaaf! Ik was kapot van al het reizen en dit bleek de ultieme plek te zijn om niks te doen. Gezellige groep mensen die de hele dag aan het niksen waren, en savonds biertjes dronken en kaartspellen speelden. Hele lekkere relax dagen gehad, paar dagen regen, maar als je niks hoeft is dat ook niet zo erg. Wat een leuke mensen ontmoet, de baas van het huis was ook een super leuke man,die elke avond gezellig mee kaartspellen speelde. Gelukkig hoef ik ook niet af te kicken van mijn in indonesie opgebouwde raeggae verslaving. Ook in thailand is het super hot, en gisteravond dus heerlijk gedanst op bob marley bij een raeggae feest. Topdagen gehad,maar moest vandaag helaas weg,want mn thaise visum liep af en 6maart staat de 2weken borneomaleisie gepland met marlies en anique! Super veel zin in! Nu dus nog een paar dagen zelf door maleisie. Realiseer me elke dag wat een geluk ik heb dat ik kan reizen en zulke leuke en mooie dingen kan zien en doen!!